Tydliga rutiner är avgörande för att serveringspersonalen ska veta vad de ska göra och hur de ska agera. Se till att varje servitör har sitt egen station där de ansvarar för att öppna borden, ta emot den första beställningen och sedan gå ut med notan och ta emot betalningen.
I en större restaurang kan arbetet förenklas genom att placera ”arrangeer” vid eller i närheten av varje station. Dessa ”arrangeer” är utrustade med glas, bestick, servetter och annat för att kunna snabbt ställa om borden inför nästa sittning och för att spara tid åt servitörerna så att de slipper springa långt.
Utifrån en gästs synvinkel blir en sådan struktur också synlig. Att veta vilka moment som ska utföras i rätt ordning och vid rätt tidpunkt under en gästs vistelse, gästerna kommer att känna att de har ett förtroende för servitören.
Struktur hjälper servitörerna att organisera och hålla reda på beställningar, betalning och arbetsuppgifter. Genom att ha tydliga system och rutiner för servering, kan servitörerna undvika felaktiga beställningar eller springnotor.
En strukturerad arbetsplats kan hjälpa servitörerna att hantera stress på ett effektivt sätt. Tydliga arbetsuppgifter och rutiner ger servitörerna en känsla av kontroll, vilket kan minska stress och öka prestationen.
Det är en del av strukturen att det måste finnas tydliga instruktioner angående vad som ska göras före och efter restaurangens öppettider. För att uppnå renlighet, rekommenderas det att putsa glas och bestick, torka av lister och andra dolda ytor där damm tenderar att samlas,
Att servisen följer dessa rutiner samt den uppbyggda strukturen är inte enbart för gästen utan för att det skapar även en trygg arbetsmiljö för servitörerna.