Att vara arbetsledare innebär inte att du kan peka handen åt ett håll och räkna med att alla går åt samma håll som du pekar.
Lär känna personalen du ska leda och deras personlighet, detta för att underlätta ditt ledarskap och anpassa den till varje arbetstagares behov av att ta in de direktiv som du ger.
Se till att du ger tydlig order, förklara vad du förväntar dig, och varför du förväntar dig det. Förklara om varför det är viktigt och fördelaktig att utföra orden som getts, så som att det är för att ge gästerna/kunderna/besökarna en positiv upplevelse till exempel. Ge personalen den information och verktyg de behöver för att utföra sitt arbete.
Det finns många olika personligheter med olika behov, bara för att de tar in information och direktiv på ett annat sätt betyder det inte att de är dålig på sitt yrke, snarare tvärtom om du som arbetsledare ger de goda förutsättningar.
Allt är upp till dig som är arbetsledare och ditt tålamod. Det betyder inte att det tar längre tid än vanligt, dock kommer ditt ledarskap sättas på prov.