Att sätta ihop en färdig meny med olika rätter så som för-varm och/eller efterrätt i en a la carte speglar bara att servitörerna inte är några säljare och inte fått rätt utbildning av de ansvariga, det samma gäller med dryckespacket.
Detta hindrar servitörerna att utvecklas och det hindrar dem att ge service, en av servitörernas uppgift är att agera som säljare, och en bra säljare bör ha produktkännedom, i detta fall är det om om mat, råvaror och dryck. Det är krögarens/cheferna uppgift och skyldighet att utbilda servitörerna så att de blir duktiga säljare.
En färdig meny sätter också käppar i hjulen för servitörerna att merförsälja och på lång sikt kommer detta att visa sig när omsättningen presenteras.
Undantag för en färdigsatt meny är vid krogshowssittning med mat då allt förbokas innan, och maten serveras innan eller mellan uppträdandena, då dessa middagar ett tidsatt schema.
Utbilda servitörerna i merförsäljning, och tips så som att inte ställa ut kuvertbröden innan gästen har beställt, anledningen till det är att ju hungrigare gästen är desto mer sannolikhet är det att kunna sälja in en förrätt.