Arbetar man i en restaurang som är indelad i stationer och som tilldelats en servitör så är det viktigt att hålla sin station och inte springa in på andras stationer.
För en servitör är en stor del av helhetsupplevelse av gästens restaurangbesök. Behandla dina gäster som om de var på ett SPA. Guida och håll en dialog med dem genom hela deras sittning. Låt dem känna sig speciell.
Det viktigast är att du som ansvarig för stationen öppnar bordet när gästerna har satt sig genom att presentera dig och berätta om restaurangens koncept och övrig information om det är nödvändigt, ta deras dryckesbeställning och efter en stund deras matbeställning.
Att du håller koll på din station och alla bord märks utåt ur en gästs synvinkel, detta gör så att de kan slappna av och släppa kontrollen för att avnjuta maten och fokusera på deras sällskap istället för att behöva stressa upp sig och tänka på om du uppfattade deras beställning, varför det springer så många servitörer kring bordet så att det bli dubbelbeställningar osv.
OM du behöver hjälp, så självklart ska du be om det från dina kollegor, men om att håller samma struktur så ska du inte behöva be om hjälp. Det förutsätter att du inte jobbar en sk teatersittning där alla nästan kommer samtidigt.