Förr var det enbart då gästen beställde mat som servitören skulle prata med dem i stort sett. Men trender är ständigt i förändring och gästernas önskemål och krav blir alltmer varierande.
Det är nu av största vikt att man lyssnar uppmärksamt på gästens önskemål, särskilt på en restaurang där gästen har beställt flera rätter.
Det är utmanande att tillgodose gästernas önskemål vid en så kallad teatersittning där alla anländer och lämnar samtidigt. Detta beror på att det kan påverka flödet negativt under själva sittningen, vilket i sin tur kan försena flödet så att de blir sena till föreställningen.
Under en vanlig sittning där gästen har valt flera rätter, är det viktigt att kommunicera med gästen när nästa rätt ska serveras. Det är vanligt att de väljer att vänta en stund med varmrätten, särskilt när de har valt en tung och mättande förrätt.
Att ha en dialog med gästen är fördelaktigt för både servitör och gästen, och det förbättrar upplevelsen.