Att ge service till en gäst med ett handikapp som kräver speciella behov.

När det kommer in en gäst med ett handikapp så krävs det att du som servitör talar tydligt och är mer lyhörd än vanligt. Gästen kan ha ett synligt handikapp så som Cerebral Pares, nedsatt syn/hörsel eller Downs syndrom . Detta kan påverka deras tal så det är viktigt att du inte är stressad och att du lyssnar på dem. Det är av största vikt att du inte pratar över deras huvud om de har sällskap så som föräldrar eller ledsagare. Tala direkt till gästen och ställ följdfrågor till dem direkt, för om det skulle behövas tolkning så kommer nån i sällskapet automatiskt översätta. OCH viktigt att prata med din vanliga röst till en vuxen och inte förvränga rösten som om du pratade med ett barn.

Något att tänka på är att även om de är en vuxen person som har en funktionsvariation, så kan de hända att de beställer en alkoholfri dryck. När du tar dryckesbeställning så räkna upp alla typer av drycker som erbjuds, börja med de alkoholhaltiga dryckerna, bara den lilla gesten visar på att du som servitör inte gör nån skillnad på person.

Denna service kan ta några minuter extra, så meddela dina kollegor så att de kan hålla ett extra öga på dina bord en stund. De övriga gästerna kommer att lägga märke till ditt bemötande för denna gäst, och det är väldigt bra reklam,

Oavsett om de har ett handikapp, är äldre eller av annan religion osv, så är det din skyldighet som servitör att ta hand om dessa gäster.

Dela